Master degree program
Creative Economy

Creative Economy

QUALIFICATION

  • Profile direction - Master of Business and Management

MODEL OF GRADUATING STUDENT

Осы бағдарламаны аяқтағаннан кейін бакалаврлар келесі қабілеттерге ие болады деп күтіледі:
ОН 1. Белгісіздік факторын және ұйымдардың дамуы мен жұмыс істеуінің стратегияларын әзірлеуді ескере отырып, нақты фактілер мен мысалдардан бастап жобалардың тиімділігін бағалаудың біртұтас үлгілері мен тәсілдеріне дейінгі креативті экономиканың тұжырымдамалары, теориялары мен тәжірибесі туралы терең білімін көрсету./
ОН 2. Креативті индустрияның әртүрлі салаларында инновациялық жобаларды әзірлеу және енгізу үшін алынған білім мен дағдыларды қолдану, өзгермелі жағдайлар мен нарық талаптарына бейімделу қабілетін көрсету, қолданбалы бағдарламалық қамтамасыз ету пакеттерін пайдалана отырып, ақпаратты, статистикалық деректерді және сауалнамаларды өңдеу, талдау және жүйелеу алгоритмдерін пайдалану
ОН 3. Оңтайландыру режимін қамтамасыз ету және ұйымның бәсекеге қабілеттілігін арттыру бойынша шараларды әзірлеу үшін экономикалық-математикалық модельдеу әдістерін пайдалана отырып, ғылыми-зерттеу мәселелері контекстінде креативті процестер мен инновациялық тәжірибелердің әртүрлі аспектілерін талдау және сыни тұрғыдан бағалау.
ОН 4. Креативті салалардағы жаңа тенденцияларды, проблемалар мен мүмкіндіктерді анықтап, сәйкес стратегиялар мен шешімдерді ұсына отырып, идеяларды генерациялау, мәселелерді шешуде инновациялық тәсілдерді дамыту және жаңа мүмкіндіктер мен шешімдерді табу үшін шығармашылық әдістерді қолдану.
ОН 5. Креативті бағыттардағы жобаларды жоспарлау, ұйымдастыру және басқару мақсатында экономикалық саясат шараларын бағалау және микро және макро деңгейде стратегиялық шешімдер қабылдау үшін аналитикалық материалдар мен бизнес-жобаларды құрастыру.
ОН 6. Деректерді талдау және әлеуметтік-экономикалық факторлардың экономикадағы, сондай-ақ ұйымдағы креативті процестер мен құбылыстарға әсерін бағалау үшін бизнес-аналитика және қолданбалы эконометрика әдістерін қолдана отырып, креативті индустрияның негізгі аспектілерін көрсететін теориялық модельдерді әзірлеу.
ОН 7. Ресми және статистикалық мәліметтерді жариялау көздерінен алынған нәтижелерді бағалау және оларды креативті экономика тәжірибесі үшін маңыздылығы тұрғысынан түсіндіру, қорытындылар жасау және оңтайландыру бойынша тиісті ұсыныстар беру
ОН 8. Көпұлтты және көп мәдениетті орталарда жұмыс істеуге дайындығын көрсете отырып, әртүрлі ұжымдық құрылымдар мен мәдениеттерге бейімделу, шешімдер мен нәтижелер үшін жауапкершілікті қабылдау, жобалар мен командаларды басқару, әр түрлі пәндердегі әр түрлі әріптестермен және кәсіпқойлармен тиімді ынтымақтастық орнату мүмкіндігін білу.
По завершении данной программы ожидается, что бакалавры будут способны:
РО 1. Демонстрировать глубокое знание концепций, теорий и практик креативной экономики, начиная от конкретных фактов и примеров до целостных моделей и подходов для оценки эффективности проектов с учетом фактора неопределенности и разработки стратегий развития и функционирования организаций
РО 2. Применять приобретенные знания и навыки для разработки и осуществления инновационных проектов в различных сферах креативной индустрии, демонстрируя способность к адаптации к изменяющимся условиям и требованиям рынка, используя алгоритмы обработки, анализа и систематизации информации, статистических данных и опросов с помощью пакетов прикладных программ
РО 3. Анализировать и критически оценивать различные аспекты креативных процессов и инновационных практик в контексте исследовательских задач, применяя методы экономико-математического моделирования для разработки мер по обеспечению режима оптимизации и повышению конкурентоспособности организации.
РО 4. Генерировать идеи, разрабатывать инновационные подходы к решению проблем, а также применять творческие методы для поиска новых возможностей и решений, выявляя новые тенденции, проблемы и возможности в креативных отраслях и предлагая соответствующие стратегии и решения..
РО 5. Составлять аналитические материалы и бизнес-проекты для оценки мероприятий в области экономической политики и принятия стратегических решений на микро- и макроуровне в целях планирования, организации и управления проектами в креативных сферах.
РО 6. Разработать теоретические модели, отражающие основные аспекты креативной индустрии, применяя методы бизнес-аналитики и прикладной эконометрики для анализа данных и оценки воздействия социально-экономических факторов на креативные процессы и явления в экономике, а также в организации.
РО 7. Проводить оценку полученных результатов от источников публикации официальных и статистических данных и интерпретировать их с точки зрения их значимости для практики креативной экономики, делая выводы и предлагая соответствующие рекомендации для оптимизации.
РО 8. Уметь эффективно сотрудничать с разнообразными коллегами и специалистами из различных областей, демонстрируя готовность работать в многонациональных и многокультурных средах, адаптироваться к различным командным структурам и культурам, принимая ответственность за решения и результаты, а также руководить проектами и командами.
Upon completion of this program, it is expected that undergraduates will be able to:
LO 1. Demonstrate deep understanding of concepts, theories, and practices of creative economics, ranging from specific facts and examples to comprehensive models and approaches for evaluating project effectiveness considering uncertainty factors, and developing organizational development and functioning strategies.
LO 2. Apply acquired knowledge and skills to develop and implement innovative projects in various sectors of the creative industry, demonstrating adaptability to changing market conditions, using algorithms for processing, analyzing, and systematizing information, statistical data, and surveys with the help of application software packages.
LO 3. Analyze and critically evaluate various aspects of creative processes and innovative practices within the context of research tasks, applying methods of economic-mathematical modeling to develop measures to ensure optimization and increase the competitiveness of the organization.
LO 4. Generate ideas, develop innovative approaches to problem-solving, and apply creative methods to identify new trends, issues, and opportunities in creative industries, proposing corresponding strategies and solutions.
LO 5. Compile analytical materials and business projects to assess activities in the field of economic policy and make strategic decisions at the micro and macro levels for planning, organizing, and managing projects in creative fields.
LO 6. Develop theoretical models reflecting the fundamental aspects of the creative industry, applying methods of business analytics and applied econometrics to analyze data and assess the impact of socio-economic factors on creative processes and phenomena in the economy, as well as within organizations.
LO 7. Conduct evaluation of obtained results from official publication sources and statistical data, interpreting them in terms of their significance for the practice of creative economics, drawing conclusions, and making relevant recommendations for optimization.
LO 8. Effectively collaborate with diverse colleagues and specialists from various fields, demonstrating readiness to work in multinational and multicultural environments, adapt to different team structures and cultures, take responsibility for decisions and results, and lead projects and teams.

Program passport

Speciality Name
Creative Economy
Speciality Code
7M04151
Faculty
High School of Economics and Business

disciplines

Applied Econometrics of Time Series
  • Number of credits - 6
  • Type of control - [RK1+MT+RK2+Exam] (100)
  • Description - The purpose of the discipline is to form the ability to use econometric models and application software packages in solving problems of econometric modeling. The discipline aims to study the methods of time series analysis in economics and their application for forecasting and evaluating economic phenomena.

Business analytics in creative industries
  • Number of credits - 6
  • Type of control - [RK1+MT+RK2+Exam] (100)
  • Description - Aim: to develop students' skills in data collection, analysis, and interpretation for making strategic decisions in the field of creative business. The discipline focuses on mastering data analysis methods and their application in creative sectors. The course builds competencies in using data analysis software, statistical methods, and information visualization techniques.

Foreign Language (professional)
  • Number of credits - 2
  • Type of control - [RK1+MT+RK2+Exam] (100)
  • Description - The purpose of the discipline is to form practical skills in various types of speech activity in a foreign language. The training course builds the ability to perceive, understand and translate information in the modern global space, participate in scientific events to test their own research. The discipline is aimed at improving competencies in accordance with international standards of foreign language education.

Management
  • Number of credits - 2
  • Type of control - [RK1+MT+RK2+Exam] (100)
  • Description - The purpose of the discipline: the formation of systematic knowledge about the theoretical foundations and applied aspects of management. The teaching of the discipline Management examines the theory and practice of management; the history of management, schools and modern management concepts; functions and methods of organization management; types of organizational structure; internal and external environment of the organization; models and methods of decision-making; planning methods; motivation and control, management styles and leadership theory.

Psychology of Management
  • Number of credits - 2
  • Type of control - [RK1+MT+RK2+Exam] (100)
  • Description - The purpose of the discipline is to provide scientific training of highly qualified specialists based on the study of fundamental concepts of management psychology, creating prerequisites for a theoretical understanding and practical application of the most important aspects of the field of management in the process of professional formation. The course is aimed at studying the patterns of development and functioning of mental processes, the basics of effective interaction and conflict resolution, self-development and self-presentation.

Data for 2021-2024 years

disciplines

Digital Marketing in Creative Industries
  • Type of control - [RK1+MT+RK2+Exam] (100)
  • Description - Goal: to develop the ability to apply specific strategies and tools of digital marketing for effective promotion of products and services within the creative industries, taking into account their peculiarities and the requirements of the modern market. The discipline focuses on studying contemporary strategies and tools of digital marketing tailored specifically for creative sectors.

Economics of the Creative Industry
  • Type of control - [RK1+MT+RK2+Exam] (100)
  • Description - The aim of the course is to study the economic foundations, dynamics, and peculiarities of the creative sector, fostering students' understanding of economic principles and analytical skills for developing sustainable strategies within creative industries. The course develops skills in market analysis, investment evaluation, business strategy development, and resource management, emphasizing the importance of economic principles for successful endeavors.

Investment planning in creative industries
  • Type of control - [RK1+MT+RK2+Exam] (100)
  • Description - Purpose: formation of the ability to use the methods of economic evaluation of investments in the justification of innovative projects in creative industry. The discipline is designed to teach undergraduates the methods and tools used to evaluate and analyze investment projects, make decisions under risk and uncertainty.

Network entrepreneurship in the creative industry
  • Type of control - [RK1+MT+RK2+Exam] (100)
  • Description - Aim: to develop the ability to conceive and manage innovative business projects within the creative industries sector. The course builds competencies in market analysis, business model development, leveraging digital technologies for product promotion, and team management. It focuses on studying business development strategies in creative sectors through efficient utilization of network resources.

Data for 2021-2024 years

INTERNSHIPS

Production
  • Type of control - Защита практики
  • Description - TThe goal is to consolidate theoretical knowledge, acquire practical skills, competencies and professional experience in the specialty. As a result of industrial practice, undergraduates can study the specifics of the activities of enterprises, organizations and institutions of the relevant industry in order to form professional and work skills.

Data for 2021-2024 years